Blogi

Sisustussuunnittelijan palkkaaminen

Onko sinulle koskaan käynyt niin, että ihastut johonkin kalusteeseen, mattoon, kankaaseen jne. ihan täyttä päätä etkä näe mitään muuta kuin ihastuksesi joka paikassa. Olet täysin satavarma ihastuksestasi ja vain odotat päivää, kun saat sen kotiisi. Kun sitten vihdoin koittaa SE päivä huomaat, ettei se oikeastaan ihan niin hyvin sovikaan. Oikeastaan se ei sovi alkuunkaan kotiisi…

 

1-Stockholma furniture and light 2016 108

Sisustussuunnittelussa törmää aina välillä vastaavaan tilanteeseen asiakkaan kanssa. Asiakas esittelee löytönsä intoa puhkuen ja joudut valitettavasti sanomaan hänelle EI. Sohva – tai mikä sitten onkaan kyseessä – on liian iso ja raskas tai väärän värinen, mallien, tyylinen jne. Löydät asiakkaallesi uuden sohvan, joka sopii tilaan kooltaan, tyyliltään jne. ja on selvästi asiakkaan maun mukainen. Asiakas hyväksyy valintasi ja jatkat suunnittelua tietysti perustuen jo tehtyihin päätöksiin. Sitten tulee päivä, jolloin projekti alkaa olla lähes valmis ja saavut asiakkaan luo. Kuulet, että hän onkin käynyt jo tilaamassa sohvan ja päätyi omaan valintaansa, juuri siihen mikä oli liian iso ja raskas, väärän värinen tai mallinen jne.

 

1-Stockholma furniture and light 2016 010

Tilanne on äärimmäisen turhauttava. Mietit mikä meni vikaan? Miksi asiakas ei uskonut sinua? Vastaus löytyy tekstin alusta. Asiakas on saanut pakkomielteen johonkin eikä hänen päätään käännä enää mikään. Lisäksi harmittaa asiakkaan puolesta tuplasti – hän maksoi turhaan suunnittelusta ja sai kaupan päälle tilaan sopimattoman kalusteen.

 

1-DSC08526

Miksi sitten sisustussuunnittelija palkataan? Siksi, että hän sanoo asiakkaalle EI ja KYLLÄ sekä osaa perustella kantansa hyvin. Jos valitset tämän niin et voi valita tätä vaan tämän jne. Siitähän suunnittelijalle maksetaan. Jos päädyt palkkaamaan sisustussuunnittelijan ota vakavasti hänen ehdotuksensa. Hänellä on varmasti hyvät perustelut ajatuksilleen ja jos ei ole niin vaihda suunnittelijaa! Suunnittelijan pitää AINA pystyä perustelemaan valinnat asiakkaalle. Jos olet puolestaan hyväksynyt jonkin suunnittelijan ehdottaman tuotteen ja tulet katumapäälle ilmoita siitä hänelle heti. Silloin hän tietää tilanteen ja keskeyttää suunnittelun etkä maksa turhasta työstä.

 

1-DSC08612

Olen itse jo oppinut sen, että saadessani pakkomielteen alkaa hälytyskelloni soida. Jos sitten kuitenkin päädyn ostamaan tuotteen, niin ostan tuotteen AINA avokaupalla / täydellä palautusoikeudella. Näin vältyn virheostokselta, joka pakkomielle lähes 100% on.

Johanna Kangas
040 5387 456
johanna.kangas@nonnadecor.fi